Rozbudowa istniejącej infrastruktury czy budowa nowych linii kolejowych. To główne założenia Paktu Kolejowego dla Łódzkiego, który podpisały władze województwa łódzkiego, Ministerstwa Infrastruktury i PKP Polskich Linii Kolejowych. W jednym dokumencie zebrano kilka istotnych dla regionu inwestycji.
Jednymi z największych inwestycji kolejowych w Łódzkiem aktualnie są niewątpliwie: trwająca
budowa tunelu średnicowego dla pociągów aglomeracyjnych oraz planowana budowa
tunelu średnicowego dla Kolei Dużych Prędkości. Rzecz jasna nie są to jedyne inwestycje, które w najbliższych latach będą realizowane w regionie.
Pakt Kolejowy dla Województwa Łódzkiego podpisany
W środę, 9 kwietnia w Łodzi zostało podpisane trójstronne porozumienie na rzecz rozwoju sieci połączeń kolejowych w województwie łódzkim. Obejmuje on zarówno rozbudowę istniejącej infrastruktury kolejowej, jak i budowę nowej w perspektywie kolejnych lat.
– Zobowiązaliśmy się po stronie ministerstwa i [PKP] Polskich Linii Kolejowych do szeregu inwestycji, które zostaną wykonane i docelowo określą sieć połączeń kolejowych w województwie łódzkim – zaznaczył Dariusz Klimczak, minister infrastruktury. – Pamiętajmy, że jesteśmy przed ważnym momentem, kiedy zostanie wybudowana Kolej Dużych Prędkości, która będzie przebiegała w województwie łódzkim i to województwo łódzkie będzie kluczowym miejscem, w którym będzie znajdował się właśnie węzeł w centrum Polski.
Powody do zadowolenia mają także władze regionu, które licznie reprezentowane były w czasie wydarzenia. – Cieszymy się bardzo, ponieważ wiemy, że teraz jest czas kolej na kolej. To jest ten środek transportu, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem, a my znajdujemy się w sercu, w centrum naszego kraju – stwierdziła Marszałek Województwa Łódzkiego Joanna Skrzydlewska.
I dodała: – Pakt Kolejowy i jego podpisanie jest to dla nas wszystkich ogromna motywacja do dalszej pracy. Chcemy, aby jak najszybciej te zapisy były realizowane. Zdajemy sobie sprawę, że niektóre z tych inwestycji wymagają czasu. Ale możemy Państwa zapewnić, że robimy to dla mieszkańców województwa łódzkiego.
Podczas symbolicznego podpisania dokumentu obecna była również
wojewoda łódzki Dorota Ryl, kilku samorządowców z regionu łódzkiego oraz osoby, które w przeszłości lub obecnie związane są rozwojem kolei w regionie. Pośród nich był m.in. prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Maciej Sobieraj, były marszałek Województwa a obecny członek Rady Nadzorczej PKP PLK Witold Stępień czy była doradczyni UMWŁ ds. kolejowych a obecna przewodnicząca Rady Nadzorczej ŁKA Alina Giedryś.
materiały PKP Polskich Linii Kolejowych | Inwestycje objęte Paktem Kolejowym dla Województwa Łódzkiego
Rozbudowa istniejącej infrastruktury:- Opracowanie Studium Planistycznego Węzła Kolejowego Aglomeracji Łódzkiej (linie kolejowe nr 14, 15, 16, 17, 25, 458, 540, 541),
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 16 wraz odbudową wybranych mijanek na odcinku Zgierz – Kutno,
- Usprawnienie połączenia Łódź Widzew – Koluszki – Skierniewice w ramach prac na liniach kolejowych 1, 17, 25,
- Budowa nowej stacji kolejowej Biała Rawska na CMK.
Inwestycje z programu Kolej Plus:
Nowe linie kolejowe: Wszystkie projekty zapisane w dokumencie podpisanym przez Ministerstwo Infrastruktury, Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego oraz PKP Polskie Linie Kolejowe – jak się dowiadujemy – będą realizowane ze środków, którymi dysponują wszystkie strony porozumienia.
Studium Planistyczne Węzła Kolejowego Aglomeracji ŁódzkiejTo jeden z elementów podpisanego właśnie Paktu Kolejowego dla Województwa Łódzkiego. Nazwa dokumentu sugerowałaby dokument poświęcony rozwojowi infrastruktury kolejowej w regionie. Czy to słuszny tok myślenia? – Studium pozwoli pokazać, w jaki sposób będzie rozwijał się węzeł przez najbliższe kilka, kilkanaście lat – tłumaczy w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Piotr Wyborski, prezes PKP PLK.
Jako punkt wyjścia wymieniane jest uruchomienie tunelu średnicowego dla pociągów aglomeracyjnych czy
pierwszej w Polsce trasy KDP, która z Warszawy do Wrocławia i Poznania będzie przebiegać przez Łódź.
– To zmieni w istotny sposób potoki pasażerskie i liczbę pociągów, które będą kursować na poszczególnych liniach i łącznicach w ramach węzła łódzkiego i węza koluszkowskiego. Chodzi nam o to, żeby nie tylko budować nowe linie, ale też prognozować w jaki sposób ten ruch na nowych liniach wpłynie na potoki pasażerskie na już liniach istniejących i jak je odpowiednio dostosowywać – słyszymy.
Studium Planistyczne Węzła Kolejowego Aglomeracji Łódzkiej ma być gotowe nie wcześniej niż w 2026 roku. W najbliższych tygodniach PKP PLK opublikuje przetarg na jego wykonanie. Jak tłumaczy prezes Wyborski, w zakresie dokumentu nie ma przygotowania decyzji administracyjnych, bo one nie są w tym przypadku potrzebne.